Factors Influencing the Elasticity of Demand

मांग की लोच (Elasticity of Demand) को प्रभावित करने वाले कारक

Several things affect or determine the elasticity of demand for any good or service. Here are some of those things:

किसी वस्तु या सेवा की मांग की लोच (Elasticity of Demand) को कई चीजें प्रभावित या निर्धारित करती हैं। यहाँ उनमें से कुछ चीज़ें हैं:

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  • Nature of the Good: Whether a product is a necessity, a comfort, or a luxury affects how elastic the demand curve is for that product. In general, demand for traditional or necessary goods is less elastic. For instance, the demand for necessities like food, salt, matches, etc. does not significantly change when their prices increase or decrease. Similar circumstances apply to the commodities needed for weddings, funeral ceremonies, etc. The demand for comforts and bare necessities (like milk, eggs, butter, etc.) is moderately elastic because it changes slightly depending on whether their prices are rising or falling. The demand for luxury goods, on the other hand, is more elastic because there is a large change in demand with only a small change in price. But because buyers who are willing to pay any price to acquire prestige items, such as jewellery, rare coins, rare stamps, paintings by Tagore or Picasso, etc., have a unique need for these items, the demand for these items is inelastic.
  • वस्तु की प्रकृति: चाहे कोई उत्पाद आवश्यकता है, या विलासिता है, यह प्रभावित करता है कि उस उत्पाद के लिए मांग वक्र कितना लोचदार है। सामान्य तौर पर, पारंपरिक या आवश्यक वस्तुओं की मांग कम लोचदार होती है। उदाहरण के लिए, भोजन, नमक, माचिस आदि जैसी आवश्यक वस्तुओं की कीमतों में वृद्धि या कमी होने पर उनकी माँग में महत्वपूर्ण परिवर्तन नहीं होता है। इसी तरह की परिस्थितियाँ शादियों, अंतिम संस्कार समारोहों आदि के लिए आवश्यक वस्तुओं पर लागू होती हैं। सुख-सुविधाओं और बुनियादी ज़रूरतों (जैसे दूध, अंडे, मक्खन, आदि) की माँग मध्यम रूप से लोचदार होती है क्योंकि यह इस बात पर निर्भर करती है कि उनकी कीमतें बढ़ रही हैं या गिर रही हैं। दूसरी ओर, विलासिता की वस्तुओं की मांग अधिक लोचदार होती है क्योंकि कीमत में केवल एक छोटे से बदलाव के साथ मांग में बड़ा बदलाव होता है। लेकिन क्योंकि खरीदार जो प्रतिष्ठा की वस्तुओं, जैसे आभूषण, दुर्लभ सिक्के, दुर्लभ टिकटें, टैगोर या पिकासो द्वारा पेंटिंग आदि प्राप्त करने के लिए कोई भी कीमत चुकाने को तैयार हैं, उन्हें इन वस्तुओं की एक अनूठी आवश्यकता है, इन वस्तुओं की मांग बेलोचदार है।
  • Substitutes: The demand for goods with substitutes is more elastic because it changes right away when the price of one goods changes. For instance, if the price of coffee goes up, the demand for coffee will go down while the demand for tea will go up. However, the demand for goods with poor substitutes is inelastic.
  • विकल्प/ स्थानापन्न: स्थानापन्न वस्तुओं की मांग अधिक लोचदार होती है क्योंकि जब एक वस्तु की कीमत बदलती है तो यह तुरंत बदल जाती है। उदाहरण के लिए, यदि कॉफी की कीमत बढ़ जाती है तो कॉफी की मांग कम हो जाएगी जबकि चाय की मांग बढ़ जाएगी। हालांकि, खराब विकल्प वाली वस्तुओं की मांग बेलोचदार होती है।
  • Variety of Uses: A commodity’s demand is more elastic when it has a composite demand or a range of uses. These include commodities like milk, steel, coal, and electricity. For instance, coal is used in factories, locomotives, power generation, cooking, heating, etc. The demand for coal will rise everywhere if the price even slightly declines. On the other hand, a rise in its price will result in a significant decline in demand for less important uses (domestic), and in more significant uses, like factories and railways, efforts will also be made to reduce its use. As a result, there will be less demand overall. A commodity that cannot be put to more than one use has less elastic demand.
  • विभिन्न प्रकार के उपयोग: किसी वस्तु की मांग तब अधिक लोचदार होती है जब उसकी समग्र मांग या उपयोग की सीमा होती है। इनमें दूध, स्टील, कोयला और बिजली जैसी वस्तुएं शामिल हैं। उदाहरण के लिए, कोयले का उपयोग कारखानों, इंजनों, बिजली उत्पादन, खाना पकाने, हीटिंग आदि में किया जाता है। अगर कीमत में थोड़ी भी गिरावट आती है तो कोयले की मांग हर जगह बढ़ेगी। दूसरी ओर, इसकी कीमत में वृद्धि से कम महत्वपूर्ण उपयोगों (घरेलू) की मांग में उल्लेखनीय गिरावट आएगी, और कारखानों और रेलवे जैसे अधिक महत्वपूर्ण उपयोगों में इसके उपयोग को कम करने के प्रयास भी किए जाएंगे। नतीजतन, समग्र रूप से कम मांग होगी। एक वस्तु जिसे एक से अधिक उपयोग में नहीं लाया जा सकता है, उसकी लोच कम होती है।
  • Joint Demand: Some goods, like gasoline for cars, ink for pens, jam for bread, etc., are jointly demanded. The relationship between the elasticity of demand for the major commodity and the elasticity of demand for the secondary commodity. Gasoline demand will be less elastic if the demand for cars is less elastic. On the other hand, jam’s demand will be elastic if, for example, bread’s demand is elastic.
  • संयुक्त माँग: कुछ वस्तुओं, जैसे कारों के लिए पेट्रोल, पेन के लिए स्याही, ब्रेड के लिए जैम आदि की संयुक्त रूप से माँग की जाती है। प्रमुख वस्तु की मांग की लोच (Elasticity of Demand) और द्वितीयक वस्तु की मांग की लोच (Elasticity of Demand) के बीच संबंध। यदि कारों की मांग कम लोचदार है तो गैसोलीन की मांग कम लोचदार (Elasticity of Demand) होगी। दूसरी ओर, जैम की माँग लोचदार होगी यदि, उदाहरण के लिए, ब्रेड की माँग लोचदार है।
  • Deferred Consumption: Elastic demand exists for commodities whose consumption can be delayed. This is true for long-lasting consumer goods like clothing, bicycles, fans, and other items. People will delay their consumption if the cost of any of these goods rises. Their demand will consequently decline, and vice versa.
  • आस्थगित उपभोग: जिन वस्तुओं की खपत में देरी हो सकती है, उनके लिए लोचदार मांग मौजूद है। यह लंबे समय तक चलने वाली उपभोक्ता वस्तुओं जैसे कपड़े, साइकिल, पंखे और अन्य वस्तुओं के लिए सही है। अगर इनमें से किसी भी सामान की कीमत बढ़ती है तो लोग अपने उपभोग में देरी करेंगे। फलस्वरूप उनकी मांग घटेगी, और इसके विपरीत।
  • Habits: The demand for a particular good, like coffee, tea, or cigarettes of a certain brand, will be inelastic for people who are accustomed to consuming it. We find that the prices of cigarettes, coffee, and tea are going up almost every year, but there isn’t much evidence that this has changed what people want to buy.
  • आदतें: किसी विशेष ब्रांड की कॉफी, चाय, या सिगरेट जैसी किसी विशेष वस्तु की मांग उन लोगों के लिए अयोग्य होगी जो इसका सेवन करने के आदी हैं। हम पाते हैं कि सिगरेट, कॉफी और चाय की कीमतें लगभग हर साल बढ़ रही हैं, लेकिन इस बात के ज्यादा सबूत नहीं हैं कि इससे लोग क्या खरीदना चाहते हैं, यह बदल गया है।
  • Income Groups: The income group a person belongs to affects the elasticity of demand as well. People with higher incomes have less elastic demand for commodities. The price change of a commodity won’t have an impact on a wealthy person because it doesn’t matter to him whether it has increased or decreased. However, the demand from those in lower income brackets is typically elastic. The demand for commodities will change depending on whether their prices rise or fall. However, this is not true for necessities, for which the demand from the poor is less elastic.
  • आय समूह: एक व्यक्ति जिस आय समूह से संबंधित होता है, वह मांग की लोच (Elasticity of Demand) को भी प्रभावित करता है। उच्च आय वाले लोगों की वस्तुओं की लोचदार मांग (Elasticity of Demand) कम होती है। किसी वस्तु के मूल्य परिवर्तन का धनी व्यक्ति पर कोई प्रभाव नहीं पड़ेगा क्योंकि उसे इससे कोई फर्क नहीं पड़ता कि यह बढ़ा है या घटा है। हालांकि, निम्न आय वर्ग के लोगों की मांग आमतौर पर लोचदार होती है। कीमतों में वृद्धि या गिरावट के आधार पर वस्तुओं की मांग बदल जाएगी। हालाँकि, यह उन आवश्यकताओं के लिए सही नहीं है, जिनके लिए गरीबों की माँग कम लोचदार (Elasticity of Demand) होती है।
  • Proportion of Income Spent: The demand for a good is less elastic if a consumer spends a small portion of his income on it at once because he is less concerned with small outlays. These goods include things like thread, needles, pens, and shoe polish. However, the demand for goods that represent a significant portion of the consumer’s income, like bicycles, watches, etc., is elastic.
  • खर्च की गई आय का अनुपात: यदि कोई उपभोक्ता अपनी आय का एक छोटा सा हिस्सा एक बार में खर्च करता है, क्योंकि वह छोटे परिव्यय से कम चिंतित है, तो वस्तु की मांग कम लोचदार होती है। इन सामानों में धागा, सुई, पेन और शू पॉलिश जैसी चीजें शामिल हैं। हालांकि, उपभोक्ता की आय के एक महत्वपूर्ण हिस्से का प्रतिनिधित्व करने वाले सामान, जैसे साइकिल, घड़ियां आदि की मांग लोचदार है।
  • Price Level: The price level influences the elasticity of demand for commodities. The demand for commodities fluctuates depending on the price level; it is more elastic when prices are high and less elastic when prices are low.
  • मूल्य स्तर: मूल्य स्तर वस्तुओं की मांग की लोच (Elasticity of Demand) को प्रभावित करता है। मूल्य स्तर के आधार पर वस्तुओं की मांग में उतार-चढ़ाव होता है; यह अधिक लोचदार होता है जब कीमतें अधिक होती हैं और कीमतें कम होने पर कम लोचदार (Elasticity of Demand) होती हैं।
  • Time Factor: The time factor has a substantial impact on the elasticity of commodity demand. The less elastic the demand for a product is, the shorter the period over which the consumer purchases it. On the other hand, the elasticity of demand for a commodity will increase the longer a consumer waits to purchase it. Three reasons are suggested by Prof. Stigler as to why long-period elasticity is greater than short-period elasticity. In the long run, the consumer is more aware of price changes, takes more time to reevaluate his spending, and may alter his consumption habits in response to potential technological advancements.
  • टाइम फैक्टर: टाइम फैक्टर का वस्तुओं की मांग की लोच (Elasticity of Demand) पर काफी प्रभाव पड़ता है। किसी उत्पाद की मांग जितनी कम लोचदार होती है, उपभोक्ता द्वारा उसे खरीदने की अवधि उतनी ही कम होती है। दूसरी ओर, किसी वस्तु की मांग की लोच (Elasticity of Demand) उतनी ही लंबी होगी जितनी अधिक उपभोक्ता उसे खरीदने के लिए प्रतीक्षा करता है। प्रो स्टिगलर द्वारा तीन कारणों का सुझाव दिया गया है कि क्यों लंबी अवधि की लोच छोटी अवधि की लोच (Elasticity of Demand) से अधिक है। लंबे समय में, उपभोक्ता मूल्य परिवर्तनों के बारे में अधिक जागरूक होता है, अपने खर्च का पुनर्मूल्यांकन करने में अधिक समय लेता है, और संभावित तकनीकी प्रगति के जवाब में अपनी खपत की आदतों को बदल सकता है।
  • Brand: Demand may be elastic in terms of price for a particular brand of product. People will readily switch to other brands elastic if its price rises. If its price rises, consumers will quickly switch to alternative brands. The substitution effect is as follows. For instance, if the Hero bicycle’s price rises, customers will switch to the Hero model.
  • ब्रांड: उत्पाद के किसी विशेष ब्रांड के लिए कीमत के मामले में मांग लोचदार (Elasticity of Demand) हो सकती है। अगर इसकी कीमत बढ़ती है तो लोग आसानी से अन्य लोचदार ब्रांडों की ओर रुख करेंगे। यदि इसकी कीमत बढ़ती है, तो उपभोक्ता जल्दी से वैकल्पिक ब्रांडों की ओर रुख करेंगे। प्रतिस्थापन प्रभाव इस प्रकार है। उदाहरण के लिए, यदि हीरो साइकिल की कीमत बढ़ती है, तो ग्राहक हीरो मॉडल पर स्विच करेंगे।
  • Recurring Demand: Prices for goods with consistent demand are more elastic than prices for goods with inconsistent demand.
  • आवर्ती मांग: निरंतर मांग वाली वस्तुओं की कीमतें असंगत मांग वाली वस्तुओं की कीमतों की तुलना में अधिक लोचदार (Elasticity of Demand) होती हैं।
  • Distribution of Income: Because there are more people in the middle class, whose purchasing power is nearly equal, the demand for the majority of goods is elastic in a nation where income and wealth are distributed equally.
  • आय का वितरण: क्योंकि मध्यम वर्ग में अधिक लोग हैं, जिनकी क्रय शक्ति लगभग बराबर है, अधिकांश वस्तुओं की मांग उस देश में लोचदार है जहां आय और धन समान रूप से वितरित किए जाते हैं।
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